Sidor

fredag 8 mars 2013

Blommig fredag - Överraskning

I går överraskade jag mig själv med att åka på trädgårdsmässan i Kista. Nu för tiden är det bara tre tunnelbanestationer till Kistamässan, så varför tveka?
Temat för trädgårdsmässan i Kista i år är “Drömmar”.
”Drömmar & Längtan” kanske skulle vara en bättre benämning, för längtar till, och drömmer om, odlingssäsongen gör vi nog alla!?
13febv9_4
Bland allt som visades och erbjöds försökte jag fokusera på vad jag kunde ha nytta av i årets projekt ”Potager” på Villa Linnea; ätbart, färger enligt feng shui, ekologiskt och direktsådd.
IMG_5061 IMG_5063
Som ett värsta proffs hade jag min “dramaten” med mig. Det var ett smart drag (om jag får säga det själv) för hem släpade jag två hortensior, tidningar, en yoga-groda, fröer från Impecta, honung, ost, rotfruktschips och klisterböcker & –märken till barnbarnen. Det var jätteskönt att slippa trava runt med grejorna allteftersom jag handlade.
IMG_5080

Glatt överraskad blev jag att träffa Annika Christensen på mässan helt privat. Så roligt! Alltid trevligt att stöta på folk man känner så där helt apropå.
IMG_5088
Överraskad blev jag också av att hamna mitt i en intervju med grundaren av Linum i samma soffa som jag satt i och provsmakade systrarna Brydling´s matlagning i Köksträdgården.
Annars var det inga speciella överraskningar egentligen på mässan! Det hinner inte hända så mycket på ett år, så vartannat år kanske är mer rimligt att man åker på den här mässan.
Ätbart och färger var det ju ja! Här kommer lite fler inspirationsbilder:
IMG_5065 IMG_5069 IMG_5077
IMG_5066 IMG_5067 IMG_5078
IMG_5071 IMG_5073 IMG_5072
Höns kan man ju också äta, men mest längtar jag efter och drömmer om egna ägg!
IMG_5074
Lite “nytt” finns det ju alltid. Stadsodling är ju i “ropet” nu för tiden.
Och ätbart ska det ju vara. Kolla morötterna!

IMG_5075
Här hade det varit romantiskt & skönt att vila sig efter dagens maratonmarsch:
IMG_5082

1-IMG_8834-001
Klicka på bilden ovan så kommer du till länksamlingenBlommig fredag” hos “Bland rosor & bladlöss”!

el2012vilja
el2012kärlek

14 kommentarer:

Hélena sa...

Jag vill också till mässan! Hade tänkt åka igår men efter att ha varit borta så mycket på jobbet så kände jag att jag inte kunde ta ledigt en dag till. Speciellt om man tänker på att jag ska till Egypten i nästa vecka... Men på söndag ska jag nog ta och pallra mig iväg.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Sabelhagens Olivlund sa...

Alltid trevlig med mässor. Jag har aldrig varit på Kista mässan.
Ha en fin helg.
Kram Maria

Mia sa...

känner igen lite från mässan i malmö förra helgen...jag fick också två vita hortensior med mig hem.
Gillade skarpt också den fina hönsgården...sån vill jag ha med små dvärghöns i.
ha de gott/Mia

Garden of Sense sa...

Men vilken söt yogagroda!Tror på din idé om vartannat år på mässan. Jag har varit där fler år i följd, men förra året kände jag mig mättad, så i år hoppar jag över. Blir ändå lite sugen när jag ser dina bilder. En del av tjusningen är ju att man får en vårboost just när man längtar som mest.

Ha det bra//Laila

Meta sa...

det är tur att jag får se lite från mässan hos er, skulle ha åkt men se det blev inte så.
Det var lite smått och gott att ta vara på såg jag hos dig.
Ha en fin fredag
Kram Meta

Lisa sa...

Lyxigt att ha så nära till mässan. Nästa år får det nog bli en visit, nu var det länge sen. Men det blir ett sånt projekt när man ska åka så långt så man drar sig....Tack för fina bilder, nu känns det som man ändå varit där lite :-)
Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård

Berit sa...

Så himla skönt att ha nära till en mässa.
Ha en underbar helg!!!

Anette sa...

Njuter av dina mässbilder! Alltid kul att får lite trädgårdsinspiration. Har varit på Nordiska trädgårdar några gånger men i år får jag nog klara mig utan besök.....gissar att några andra bloggare ska dit så man får se bilder;-)

Trevlig helg. /Anette

Anette sa...

Så mycket att se. Fin inspiration för oss på avstånd.

Apropå ämnet ägg, reagerade jag igår på en översättning i ett matlagningsprogram där man översatt lite småtokigt...vi börjar med äggen, vi ska kläcka dem först....

/Anette

Bettina Bäck sa...

Underbart spänstig men ändå avslappnad yogagroda! Tror inte jag orkar släpa mig till den mässan i år för att överraskas. Men man vet aldrig ... :-)

GladiGrönt sa...

Jo men det var ju mycket överraskningar och vad mycket trevliga grejer du fick med dig hem. Jo hönor är kul att ha, jag minns första äggen vi fick. Det är länge sen vi hade hönor, det tar en del tid. Men nu har vi tur och får köpa hemägg av grannen. Bättre så, och vad gula och goda äggen är!

Ninnis sa...

Underbara bilder...tack för att jag också fick följa med på mässan...=)

Kram Ninni

Veronica sa...

Jag var där en stund i torsdags eftersom jag jobbar i huset mittemot så kändes det som en enkel grej att gå över!! Men jag och mannen åker i morgon "på riktigt"

Det är kul att hitta saker som man vill ta med hem. Nöjd blir man!

Kram

AnnA sa...

Hej Evalinnea!
Många trevliga överraskningar vid mässbesök!
Annika C träffade jag för några år sedan på Malmömässan, och senare på Hedentorps plantskola.
Ha det!
Hälsn
AnnA