Sidor

tisdag 19 februari 2013

Hilma af Klint - Moderna Museet

Nu bara flödar inspirationen!!
I dag har jag varit på Moderna Museet och titta på utställningen med Hilma af Klint.
Vilken upplevelse!
IMG_4970
Jag kan inte minnas att jag blivit så inspirerad av någon (kvinnlig) konstnär som jag har blivit av henne. Jag bara säger det, gå och titta på utställningen på Moderna Museet i Stockholm om ni har möjlighet!
Tänk att en kvinna på den tiden målade den här typen av tavlor! Hon var långt före sin tid och det är inte många som har fått se hennes konstverk. Hon vägrade visa sin abstrakta konst medan hon levde, den ansågs vara så långt före sin tid att samtiden då inte var redo för hennes konst ( se mer nedan) och därför visades den inte. Men nu har samtiden hunnit i fatt henne …... tydligen.
2-Hilma-af-Klint378605_10151017317715267_1318148256_n11-Hilma-af-Klint-4

Katalogen, som egentligen är en hel bok om henne, är inköpt så nu ska jag “plugga” Hilma af Klint.
Katalogen-Hilma

Nå´t konstverk är inte möjligt att köpa. Hela samlingen ska förbli intakt enligt Hilmas eget önskemål. Efter Moderna Museet i Stockholm drar utställningen vidare till Berlin och sen till Picassomuseet i Malaga. 

  Från Moderna Museets hemsida: Hilma af Klint (1862-1944) var en pionjär inom abstrakt konst, steget före världsnamn som Kandinsky och Mondrian. Hennes konstnärskap utgjordes av flera hundra abstrakta verk, som nästan ingen fick se. Hon ansåg nämligen att samtiden inte var redo för hennes konst. Hilma af Klint fick aldrig den plats i konsthistorien som hon förtjänar.
Våren 2013 visar Moderna Museet i Stockholm den största utställningen någonsin med Hilma af Klint.
(Alla bilderna ovan är från Moderna Museets hemsida)
Här kommer mina egna bilder från utställningen. Man kan bara ana hennes mångsidighet och enormt stora produktion med dessa bilder.
IMG_4956IMG_4959IMG_4968
IMG_4960IMG_4961IMG_4957
IMG_4963IMG_4962

Wikipedia:250PX-~1Klicka på bilden och läs mer om Hilma af Klint på Wikipedia.

el2012kärlek

2 kommentarer:

samson sa...

Kvinnor kan
fint
men inte riktigt min smak
ha det så bra
maggan

bakom berget sa...

Spännande historia och vackra bilder!

Ha det gott!

Kram Åsa.