Sidor

söndag 10 februari 2013

Fest & fröbyte

Helgens “bravader” har inneburit släkt-träff i lördags och fröbytar-träff i dag, söndag.

Helgens festlighet med kära släkten är ett årligen återkommande arrangemang i februari för att fira släktens åldermän, bröderna B (min farbror) & Å (min pappa). De har i år uppnått den aktningsvärda åldern av 87 resp. 85 år.
IMG_4917

FOBO-Stockholm träffades i dag hos Lena på Söder för fröbytar-träff med lunch-knytis.
IMG_4920 IMG_4919
Jag fick en hel del frön, både ätliga och oätliga, med mig hem. Jag skäms lite för att jag inte har några intressanta fröer att dela med mig av.
Vi fick också lyssna på två av medlemmarnas föredrag. En arbetar på Skansen och berättade om trädgårdens historia från mitten av 1700-talet fram till vår tid. Mycket intressant att höra att SJ har haft stor betydelse för trädgårdsutvecklingen i vårt land. SJ smyckade ju stationerna allteftersom järnvägen växte fram under 1900-talet. Det andra föredraget handlade om urbana odlingsprojekt i ett par av miljonprogrammets bostadsområden i Stockholm. Intressant det också förstås. I sommar kommer de eventuellt att jobba i Hagalund (“Blåkulla”). Då måste jag gå dit och titta. Det är inte långt dit från Lingonkråka.

Helgens blommor: KRAV-märkta tulpaner från Änglamark.
IMG_4896 IMG_4906 IMG_4898
Man ser återbruk av hängande örhängen på vasen.
IMG_4900 IMG_4901
En bra ny vecka önskar
el2012kärlek

1 kommentar:

samson sa...

vad roligt med släkt fest och frödag
en aktningsvärd ålder brödern uppnått
vad fint det blev med soffan ja,hoppas att det inte är några viktiga delar som blev över
ha det så bra
maggan