Sidor

tisdag 15 januari 2013

Drakens år är snart till ända

Länge trodde jag att jag var född i Ormens år (enligt den kinesiska kalendern), men det var fel. Jag är född i Drakens år. Det passar min personlighet bättre har jag läst mig till. Det kinesiska nyåret infaller inte förrän efter min födelsedag i slutet av januari, så därför “tillhör” jag året innan (enligt den västerländska, gregorianska, kalendern). Varje djur återkommer vart 12:e år, så i år fyller jag alltså något som är delbart med 12. Gissa!
Inlaga09.indd ed35ae2f 150px-Dragon_svg
Läs mer om “Drakens år” på svenska Wikipedia.

Från Luna Eks blogg om 2013 Ormens år del 1 (läs mer här):
”Medan 2012, Drakens år, var ett euforiskt, extremt och oförutsägbart år med skiftande väder och nya projekt, blir detta året lugnare och mer romantiskt, men det ger ändå möjligheter för karriär och välgång i stort och på sikt. Ett bra år för bröllop. Vänskap blir viktigare än någonsin att värna om, både för nya bekantskaper, med tidigare vänner och mellan kollegor. Det ger ny energi och lärdom åt oss.”

Hur fasiken kan det vara möjligt att det stämmer så bra?
Mitt 2012 var i mitt tycke ett mer tumultartat år än vad jag kanske skulle önskat, men nu har jag alla förutsättningar att satsa på romantiken under 2013. Bröllopskvoten klarade jag av redan 2012, men med mina ledord för 2013 “Kärlek, kraft & vilja” kanske det kan bli ett riktigt romantiskt år!? Vännerna ska jag värna om och värdesätta, både de gamla och de nya, under 2013.

dragon001

På hemsidan “Mittens Rike” står det: “Drakar är sunda människor. De är även energiska, har kort stubin och är väldigt envisa. De är även ärliga, känsliga, modiga och utstrålar tillit och förtroende. Drakar är de allra mest excentriska av alla djur. De kan ibland bli lite blödiga vilket andra kan utnyttja. De passar bra tillsammans med råttor, ormar, apor och tuppar.” (www.mittensrike.se)

Stämmer ganska bra det, men lite orm är jag nog allt ändå:
”Ormen är till sin läggning smidig, begåvad och iakttagande med högt utvecklad sensitivitet och den njuter av livets goda och ger sig inte förrän den har fått vad den vill ha. Den har en inre styrka, hållfast och slutför alltid det den åtagit sig. Tålmodig, bra på att ligga och lurpassa. Men bli inte ovän med en orm, den ger sig aldrig." (Lunas blogg)

Det kinesiska nyåret firas den 1 februari i år.

el2012kärlek

1 kommentar:

Luna Ek sa...

Kul att du har citerat min blogg och att det stämmer så bra på dig. De som är födda vid skarven av kinesiska årsskiftet har alltid lite av båda egenskaperna hos respektive djurgrannar. Hoppas du får ett bra och lugnt år nu när vi går in i ormens år. Både drake och orm väntas bli populära och få ett romantiskt och socialt år.
Lycka till på nya året! Det positiva visar sig direkt.
Kram Luna